Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van arie & emmy - WaarBenJij.nu Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van arie & emmy - WaarBenJij.nu

Tibet!

Door: arieemmy

Blijf op de hoogte en volg arie & emmy

28 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Onze Tibet-trip zit er inmiddels op. Wat een fantastisch land! We hebben Nepal weliswaar nog te gaan maar durven toch nu al wel te zeggen dat dit het meest indrukwekkende deel was van onze reis en waarschijnlijk onze meest bijzondere bestemming ooit.

Vanaf Chengdu zijn we in 48 uur met de trein naar Lhasa gereisd. Een lange maar mooie reis, met als letterlijk hoogtepunt een pas van 5200 meter hoog! (gekke chinezen....) Koppijn en zelfs een beetje misselijk dus aan het zuurstof in de trein! Op station Lhasa werden we direct opgevangen door de politie die 26 keer onze permit controleerde en zich ervan verzekerden dat we met onze gids meegingen. (voelt niet echt welkom)

De eerste nacht in Lhasa was niet echt prettig met hoofdpijn vanwege de hoogte (3700 meter), maar we vonden het wel al direct een fantastische stad! Ons hostel zat in het oudere (Tibetaanse) deel, daar waar het Tibetaans boeddhisme het nog makkelijk wint van de Chinezen. Middenin loopt het Barkhorcircuit, om de Jokhang tempel, waar pelgrims de hele dag rondes lopen/kruipen, mantra's reciteren, met hun gebedsmolens draaien en hun rozenkransen gebruiken. Bij en in de tempel worden bergen wierook gebrand, branden overal yakboterlampjes, brengen pelgims hun offers van geld, ghee (yakboter), thee, melk en/of sterke drank en worden hoofden tegen deurposten gedrukt/de voeten van boeddha aangeraakt en/of gebukt onder kasten met oude religieuze geschriften doorgelopen. Wat zijn de mensen hier gelovig! Maar ook wel erg bijgelovig, er zijn wel 100 maniertjes en ritueeltjes 'for good luck'.

Typisch voor Tibet zijn vooral de gebedsvlaggetjes en de 'gordijntjes' aan de buitenkant van de kloosters. Van binnen staan ze vol met boeddhabeelden, butterlamps, wierookvaten, lama-tronen, religieuze geschriften etcetera. Verder hoor je constant het ge-ohm van de monniken. Mooi! Ook erg indrukwekkend was het Potala Palace oftewel de woning van de Dalai Lama maar ook de plek waar de Tibetaanse regering zetelde tot de Chinezen ze er met bruut geweld uit hebben gegooid. Schitterend gebouw, maar wel wrang om te ervaren hoe leeg het er is. Het portret van de 14e (huidige) Dalai Lama is verwijderd en er mag niet over hem gepraat worden. Dat hebben wij dus ook niet gedaan :-)

We hebben ons 6 dagen prima vermaakt in Lhasa (waar we gelukkig ook zonder gids vrij mochten rondlopen, leuk hoor zo'n gids maar niet, zoals de Chinese overheid eigenlijk wil, 24 uur per dag (!)). Vervolgens zijn we, een beetje decadent, maar dat kon niet anders, met prive-landcruiser, gids en chauffeur in 6 dagen naar de grens met Nepal gereden. Onderweg zijn we langs het mooie Nam Tso meer gereden, hebben we yaks gezien, onze eigen gebedsvlaggetjes toegevoegd aan de vele anderen, in steeds meer basic hostels geslapen (van heet water naar koud water naar geen water, en dat met -20°C 's nachts), 5 toppen boven de 8000 meter gezien (van de 10 die er zijn ter wereld), momo's gegeten en yakboterthee gedronken (thee, yakboter en zout.... mmmmmm, heel bijzonder).

Absoluut hoogtepunt van onze trip was de dag dat we naar Mount Everest gingen. Tijdens de rit er naar toe hield onze landcruiser er 2x mee op. Ook waren er zeker 6 checkpoints onderweg waar onze permits (4 stuks inmiddels) werden gecontroleerd. Maar we hebben het gehaald!

Uiteindelijk bereikten we Rongphu monastery, het hoogste klooster ter wereld, op 5000 meter hoogte. Daarvandaan was het nog 1,5 uur lopen naar Everest Base Camp op 5200 meter. Dat laatste stuk kun je ook met de bus doen maar dat vonden wij niet stoer natuurlijk ;-). De beloning die ons boven wachtte was fantastisch!!! Wat een uitzicht! De hoogste berg ter wereld! Overal gebedsvlaggen, een handjevol tenten van expedities naar de top en gelukkig ook slechts een handjevol toeristen, waardoor we het uitzichtpunt een paar minuten voor onszelf hadden. SCHITTEREND!!!

Arie maakte de dag toen helemaal een dag om nooit te vergeten. Voor mij geheel onverwachts ging hij op dat uitzichtpunt, met Everest op de achtergrond, ineens op z'n knieeen terwijl hij mij zijn zelfgemaakte gebedsvlaggetjes liet zien met de tekst: "Lieve Emmy, ik hou onwijs veel van je, wil je met me trouwen?". Wooooowh! Daar stond ik dan, met bonkend hart, snotneus en trillende handen. Totaal overdonderd! Hoe kon ik anders dan daar ja tegen zeggen?! Kortom: we gaan trouwen!!! <3

De dag na Everest zijn we naar de grens met Nepal gereden, die we de volgende ochtend zijn overgestoken. China uitkomen bleek ingewikkelder dan Nepal inkomen. Tassen werden gecheckt en vooral papieren werden grondig gechecht. De Lonely Planet wordt bijvoorbeeld ingenomen omdat het voorwoord door de 14e Dalai Lama is geschreven en Taiwan er als een apart land in staat... China is het met beide duidelijk niet eens. Gelukkig waren wij goed geinformeerd dus hebben we onze LP in onze broek het land uit kunnen smokkelen! :-)

Wat we toch ff kwijt willen is dat wat ons betreft Tibet absoluut een eigen staat is. Het is in vele opzichten totaal anders dan 'mainland China'. De mensen zien er anders uit, spreken een andere taal, eten ander voedsel en gedragen zich heel anders dan Chinezen. Wat zijn Tibetanen vriendelijk en goedlachs! Glimlach naar een vreemde op straat en 9 van de 10 keer krijg je een brede glimlach terug. Ook zijn veel mensen duidelijk niet gewend aan het zien van blanken waardoor ze vaak een beetje verlegen maar ook erg nieuwsgierig zijn. We hopen ontzettend dat dit land, liefst snel, zijn vrijheid terug zal krijgen. Maar zolang geen enkel ander land hen te hulp schiet uit angst voor een slechte relatie met China lijkt die kans, helaas, niet erg groot. Kortom: een prachtig en fantastisch land, met een tragisch randje.

Door alle restricties en regels is een reis naar Tibet niet erg goedkoop en/of eenvoudig te regelen, ook is het door de hoogte en kou, maar ook door de matige hostels niet erg comfortabel of 'vakantieachtig'. Maar het is wel een hele mooie, bijzondere en indrukwekkende bestemming dus iedereen die van dat soort dingen houdt kunnen we ontzettend aanraden om een keer naar Tibet te gaan! Mooiere bergen of kloosters en tempels hebben we nog nooit ergens gezien en het Tibetaanse volk is minstens zo fantastisch! Wat een land!!!

En nu op naar de warmte: Nepal!

• 01 Mei 2012 - 18:31

Evelien Masdjedi:

Woow Emmy!! Van harte gefeliciteerd! Leuk dat jullie gaan trouwen. De verhalen zijn ook erg leuk om te lezen! Geniet van Nepal!

• 01 Mei 2012 - 19:11

Brenda:

Wat een onwijs leuk verhaal! Nu nog een beetje zon opdoen voordat jullie huiswaarts keren. Geniet ervan!

xx

• 01 Mei 2012 - 20:11

Bert Van Lienen:

Everest Base Camp...
    Startpunt van een volgende etappe in jullie leven. Ik hoop dat die "reis" heel lang gaat duren en met heel veel geluk en liefde. Gefeliciteerd!!! X Bert

• 02 Mei 2012 - 06:44

Irma:

Hee Emmy! Gefeliciteerd!! Wat leuk!
    Geniet in Tibet!

• 02 Mei 2012 - 06:47

Irma:

Nepal natuurlijk...;)!

• 02 Mei 2012 - 08:05

Jeanne V D:

Wat een plek voor een huwelijksaanzoek!! Letterlijk 'on top of the world'. Alletwee hartelijk gefeliciteerd.
    Geniet van het laatste deel van je vakantie. Veel groetenb, Jeanne

• 02 Mei 2012 - 15:06

Fritsie:

ahoi ahoi lang niet gezien knakkers, kom nu maar weer eens op huus an moeders ken nie wachten. leuk dat joe toe goan trouwen. tot gauw ouwie

• 03 Mei 2012 - 15:11

Carla:

jullie gaan trouwen, gefeliciteerd. Wat een mooi verhaal!

• 03 Mei 2012 - 16:12

Maaike :

Wauw!! Wat een romanticus heb jij toch Emmy! Gefeliciteerd voor allebei! Geniet ervan!

• 05 Mei 2012 - 13:05

Hans Wamsteeker:

beste mensen

heb genoten van jullie reisverhaal!
    Ik werk als vrijwilliger voor de Tibet Support Groep (TSG) en ben het helemaal eens met jullie stelling dat Tibet een (heel) apart land is.
    Als je de strijd van de Tibetanen voor autonomie wil steunen ga dan naar de site van de TSG (www.tibet.nu). Je kunt donateur worden en voor de prijs van 'twee biertjes per maand' krijg je 2 x per jaar een prachtig full-color magazine over Tibet. Succes !

• 08 Mei 2012 - 08:22

Team Vl, Sal, Ka:

Trouwen!! Van harte gefeliciteerd!! Erg leuk. Heel veel plezier de laatste tijd en tot snel!

Groetjes van ons allemaal!
    Peter, Bart, Marc, Elske, Ferdy & Hilde

• 16 Mei 2012 - 11:49

Saskia:

Wow Emmy! Wat leuk dat jullie gaan trouwen en wat een ontzettend mooie plek om ten huwelijk gevraagd te worden! -ik liep een klein beetje achter op jullie reisverslag- :)

Jeetje en dan zit jullie reis er gewoon bijna op zeg...wat is dat snel gegaan! We zien elkaar binnenkort weer in Apeldoorn, maar tot die tijd nog even flink genieten!