Kunming, Dali, Lijiang en de Tiger leaping gorge - Reisverslag uit Chengdu, China van arie & emmy - WaarBenJij.nu Kunming, Dali, Lijiang en de Tiger leaping gorge - Reisverslag uit Chengdu, China van arie & emmy - WaarBenJij.nu

Kunming, Dali, Lijiang en de Tiger leaping gorge

Door: arieemmy

Blijf op de hoogte en volg arie & emmy

08 April 2012 | China, Chengdu

Welcome back to China! We zijn al weer 2 weken terug in China en bijgetrokken van ons Indiase avontuur. It's good to be back!

We zijn begonnen in Kunming, een stad van 1 miljoen inwoners. Toch komt de stad heel relaxed over. We zijn hier een aantal dagen gebleven en hebbn hier weer genoten van vlees, Westers voedsel, de (relatief) goede hygiene, het relatief koele weer en rustig op een terrasje kunnen zitten zonder lastig te worden gevallen. Het voelde echt als een verademing de eerste dagen! Het huren van een mountainbike bij een lokale fietsendealer ging wat lastiger, aangezien hij geen woord engels kon en achteraf na 3 kwartier handen- en voetenwerk bleek dat hij geen fietsen verhuurde (de verhuurder zat 100 meter verderop ;-)

Na Kunming zijn we doorgereisd naar Dali, een veel kleiner plaatsje met aan de ene kant bergen en aan de andere kant een groot meer. Daar zijn we maar weer eens lekker actief gaan doen: fietsen, hiken, biertjes drinken, etc. Prachtig langs de rijstvelden en de kleine dorpjes: een heel andere kant van China dan de gewone moderne steden.

Na Dali volgde Lijiang; een oud en prachtig dorpje maar helaas vinden de Chinezen dat ook..
Duizenden Chinese toeristen welteverstaan, dat betekent: keiharde muziek in restaurants, 100.000 camera's, veel eten en voor ons gevoel ontzettend kitsch. Dit alles maakte het dorpje wat minder authentiek, maar ja, om nou tegen de Chinezen te gaan zeggen dat ze hier niet meer mogen komen is ook zo wat...

Na Lijiang zijn we naar de Tiger Leaping Gorge gegaan. Dit is een kloof tussen 2 bergketens in en is echt 1 van de hoogtepunten van China! De kloof is ca. 16 km lang en de hoogste bergtoppen eromheen zijn bijna 6000 meter hoog. Schitterend! We zijn hier 2 dagen gaan hiken en dit was echt te gek! Dag 1 beneden begonnen en helemaal omhoog geklommen in ca. 7 uur. Dan is eindelijk aankomen bij je hostel met fantastisch uitzicht echt een beloning. Op dag 2 weer helemaal naar beneden de kloof in waar de rivier tussen de bergen door stroomt, ook heel gaaf om te zien. Vervolgens met ladders(!) van een meter of 30 weer steil omhoog wat best spannend was, want: geen enkele beveiliging ofzo te vinden en wie zegt dat ze wel goed vastzitten in de rotsen...

Inmiddels zijn we in Chengdu aanbeland, de hoofdstad van de provincie Sichuan, opnieuw heel groot met ca 4 miljoen inwoners. En nu wordt het met z'n allen duimen!!! We hebben onze aanvraag voor een permit om Tibet in te komen ingediend. Er zijn enorm strenge regels om als buitenlandse toerist deze regio binnen te mogen komen, dus is het maar de vraag of dit gaat lukken. Zo ja dan komen we op 17-04 aan in Lhasa, wat ons 1 van de mooiste reisbestemmingen ter wereld lijkt. Spannend!

Als het gaat lukken betekent dit ook direct het einde van onze reis door China (wij beschouwen Tibet als een apart land, ook al vindt de Chinese regering van niet). Dus ook maar vast de conclusie: China is iets minder 'in your face' dan India, maar op een andere manier zeker zo 'gek' en bijzonder. We vinden het beide echt een fantastisch land met alle gekke dingen die ze hier hebben:

- Geld is hier enorm belangrijk (helaas een beetje te...)
- Veel lawaai, hoe harder hoe beter
- Ze eten werkelijk alles (incl. hond, eieren met de kuikentjes er nog in etc.)
- Taichi, mahjong en karaoke in het park
- Wij zijn net filmsterren (ze willen met ons op de foto en vinden ons vaak hilarisch)
- Oude straatjes met oude mensen
- Treinen die exact op tijd vertrekken (zijn we niet gewend van Azie)
- Geen individuele mening / 1 groot collectief / willen afwijken van de standaard lijkt onmogelijk
- Geslotenheid en censuur (geen facebook)
- Tibet is niet of slecht toegankelijk voor buitenlanders
- Het land van de thee
- En zonnebloempitten (die ze overal uitspugen)
- Boeren en roggelen
- Bijna niemand spreekt engels / lost in translation
- Heel veel vriendelijke mensen / behulpzaam
- Niet netjes wachten in de rij, gewoon lekker (voor)dringen

En nog veel meer, maar we moeten een keer stoppen natuurlijk. WIJ GAAN NU DUIMEN VOOR TIBET, DUS ALS JULLIE DAT OOK DOEN KOMEN WE ER VAST IN.....!!!

• 08 April 2012 - 16:00

Am En Ova:

Het moet fantstastisch zijn om opdeze manier de -Positieve en Negatieve- kanten van deze lande letterlijk te ondergaan.
    We zullen duimen als gekken om te helpen bij het krijgen van een toegang tot Tibet. Je weet maar nooit of het helpt !
    Goede reis enz. + liefs van
    Am + Ova

• 14 Februari 2014 - 09:13

Aycha:

Hoi!

Ik ben zo brutaal geweest om jullie blog te lezen :) Nu zie ik dus een geweldige foto van het uitzicht vanuit jullie hostel bij de Tiger Leaping Gorge. Weet je nog hoe dit hostel heet of waar ik het kan vinden? Alvast bedankt!

Groet,
    Aycha Bleeker

• 14 Februari 2014 - 13:43

Emmy:

Hoi Aycha,

Ik heb even gegoogled en heb het teruggevonden; het hostel heet Halfway Guesthouse.
    Er zijn maar een paar hostels langs de Tiger Leaping Gorge. De meeste mensen vertrekken vanuit Qiaotou, slapen hier en lopen dan op dag 2 naar het einde.
    Veel plezier daar!
    P.S. Op het toilet daar heb je hetzelfde fantastische uitzicht!

Groetjes Emmy

• 15 Februari 2014 - 01:36

Aycha:

Hoi Emmy!

Bedankt voor je snelle reactie, ik zal het toilet zeker uitproberen ;)

Gr,
    Aycha