Mumbai, Udaipur, Holi en Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van arie & emmy - WaarBenJij.nu Mumbai, Udaipur, Holi en Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van arie & emmy - WaarBenJij.nu

Mumbai, Udaipur, Holi en Jodhpur

Door: arieemmy

Blijf op de hoogte en volg arie & emmy

11 Maart 2012 | India, Jodhpur

De eerste week India zit er op, we leven nog, zijn op wat buikkrampen en een kleine verkoudheid na nog niet ziek geweest en we hebben al onze spullen nog. Kortom: het valt mee :-)

Maar... India is wel heftig. Iedere dag hebben we het er samen even over wat we ervan vinden. Eigenlijk is het 'allebei'. Eergisteren vonden we het vreselijk, vandaag vinden we het geweldig. Iedere dag gebeurt er wel iets 'supers' en iets 'vreselijks'. Aldus de Lonely Planet: "Nothing can fully prepare you for India, but perhaps the one thing that best encapsulates this extraordinary country is its ability to inspire, frustrate, thrill and confound all at once." Daar zijn wij het wel mee eens...

Mumbai is een enorme stad die (relatief gezien) nog vrij westers is. We hebben een aantal sites bekeken en, wat vooral erg leuk was, hebben we een tourtje gedaan door Dharavi: de grootste sloppenwijk van India. Hier speelt ook de film slumdog millionaire zich af (Emmy's favoriet) en wat is het er een chaos. Ivm de privacy van de inwoners mochten we er geen foto's maken maar we hopen er nog een paar digitaal te onvangen. Er wonen ca 1 miljoen mensen in deze wijk, er zijn ook scholen en 'ziekenhuizen' en er wordt onwijs veel gerycycled, gemaakt en geexporteerd. Mensen wonen er natuurlijk erg krap maar vooral ook onhygienisch. De overheid heeft er wc's laten aanleggen (zonder stromend water) maar er is 1 wc per ca 700 inwoners. De rivier die mideen doorloopt is zowel wasplaats als open riool. Afvalverwerking is er niet (behalve dan datgeen wat van buitenaf wordt binnengehaald voor recycling, zoals blikken met resten verf die ze eruit branden zonder enige bescherming tegen de giftige dampen). Toch voelde het niet als arme mensen kijken. Het tourbureautje waar we gebruik van maakten is opgezet in samenwerking met de mensen daar, de winst komt hen dan ook weer ten goede en men leek het ook geen enkel probleem te vinden dat wij daar waren.

Van Mumbai zijn we naar Udaipur gevlogen, 'de witte stad' en 'de meest romantische stad van India' en (waar ze zelf vooral erg trots op zijn) het decor van de James Bond film Octopussy. Udaipur ligt in de provincie Rajasthan, de regio die waarschijnlijk de meeste mensen voor zich zien als ze aan India denken: oude forten, prachtige paleizen, vrouwen in kleurige saris en glimmertjes, mannen met tulbanden, werkelijk PRACHTIG!!! Udaipur is schitterend en relaxed.

In Udaipur hebben we ook Holi gevierd, het begin van de lente. De belangrijkste traditie daarbij is het gooien van gekleurd poeder. Je (mannen) gaat de straat op met je zak poeder, wenst elkaar 'Happy Holi', dan omhels je elkaar en smeer je poeder op de ander z'n wangen/hoofd/rug. Dit is dus eigenlijk niet voor vrouwen maar voor Westerse toeristes wordt een uitzondering gemaakt. Ik werd beduidend vaker en langer geknuffeld dan Arie en vaak een beetje steviger dan gewenst. Hartstikke leuk, binnen no time zaten we onder de kleurtjes maar toen de mannen steeds meer dronken werden en dus (blijkbaar is dat normaal hier) handtastelijker vonden we het wel weer mooi geweest. Wel erg leuk om mee te gebven gemaakt. Gisteren hoorden we van 2 meiden dat zij van achteren werden 'aangevallen' waarna hun ogen vol met poeder werden gesmeerd zodat ze niets meer zagen en de mannen aan hun borsten konden zitten... Achteraf kregen ze te horen dat ze het hadden kunnen weten en dus maar niet de straat op hadden moeten gaan. Tsja, ook dat is India blijkbaar.

Na Udaipur zijn we naar Jodhpur gegaan, daar zitten we nu. Onderweg hebben we de Ranakpur temple bekeken, een jain temple, schitterend!! (zie google afbeeldingen bij gebrek aan beter) Vandaag hebben we Jodhpur bekeken, 'de blauwe stad' en dan met name het fort.

Morgen pakken we om 05.00 uur de trein naar Jaisalmer waar we o.a. een camel safari willen doen in de Thar woestijn. Wordt vervolgd...

Heel veel groetjes uit India en Namaste!

• 11 Maart 2012 - 17:57

Vincent Pietersen:

Klinkt chaotisch, maar ook heel indrukwekkend. Succes met kameeltje rijden!

Veel plezier! X Vin

• 12 Maart 2012 - 14:59

Claartje Hoffmann:

Lieve Arie en Emmy,
    Wat een belevenissen zeg! En wat zagen jullie er mooi uit met dat Holyfeest.Hahahah. Indrukwekkend ook zijn de foto's van mooie en blauwe (kartonnen?) gebouwen. Jullie zijn niet alleen als er in een krottenwijk al een miljoen mensen wonen. Bijzonder zoveel tegenstrijdige emoties als India oproept. Goed dat jullie een verslag bijhouden, want dit kun je over een tijdje niet meer helemaal terughalen. Dikke kus, Claartje

• 14 Maart 2012 - 07:21

Claudia:

Na de witte stad ook de roze stad aan doen, leuk:) Klinkt weer fantastisch! Geniet ervan samen!

• 20 Maart 2012 - 15:24

Daisy:

JOEHOE!!! Ik heb jullie eindelijk ook gevonden!!

Klinkt goed, jongens!!! Daisy is in ieder geval n stapel jaloers... Ik wil ook wel weer even de wereld gaan ontdekken!!

Geniet er lekker van daar! Voor je het weet zijn 4 maanden voorbij en zit je weer suf in je auto naar je werk...

Dikke vette kus en namaste terug...