Jaisalmer, Jaipur, Agra & Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van arie & emmy - WaarBenJij.nu Jaisalmer, Jaipur, Agra & Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van arie & emmy - WaarBenJij.nu

Jaisalmer, Jaipur, Agra & Varanasi

Door: arieemmy

Blijf op de hoogte en volg arie & emmy

24 Maart 2012 | India, Vāranāsi

Het is alweer een tijdje geleden dat we een verhaaltje geschreven hebben. We zijn dan ook aardig 'druk' geweest de laatste tijd. In twee weken hebben we ons rondje Rajasthan afgemaakt, de Taj Mahal bekeken in Agra en de gekkigheid van Varanasi beleefd.

Na ons vorig verslag zijn we naar Jaisalmer gegaan, de gouden stad, vrij klein en midden in de tharwoestijn op zo'n 100 km afstand van de Pakistaanse grens. Daar hebben we o.a. een korte camelsafari gedaan, 2 dagen en 1 nacht in de woestijn. Al met al hebben we twee keer 2 uur op een kameel gezeten en dat was bijzonder maar meer dan voldoende (vond vooral Arie). Helemaal leuk was het slapen in de woestijn onder een geweldig mooie sterrenhemel, nadat onze gids een eenvoudig maaltje voor ons bereid had. Erg hygienisch was het weer allemaal niet, waardoor Arie 's nachts nog een paar keer in z'n eentje kon gaan genieten van de sterren.

Na Jaisalmer zijn we naar Jaipur gegaan, deze stad wordt ook wel de roze stad genoemd al vinden wij 'vaal oranje' meer van toepassing. Hier zijn we o.a. naar een bollywoodfilm gegaan, wat vooral ik (Emmy) erg leuk vond. De plot is nooit erg ingewikkeld dus in grote lijnen is het verhaal wel te volgen maar het gaat natuurlijk vooral om de mooie plaatjes en de leuke dansjes en liedjes tussendoor (bollywood = musicalstijl). Overigens hoorden we van tevoren dat Jaipur maar een vervelende stad was met een hoop gehassle... Wij vonden het weliswaar niet een hele mooie maar best een leuke en vooral een bedrijvige stad en het gehassle vonden wij vreselijk meevallen. Conclusie: het heeft een kleine twee weken geduurd maar we zijn inmiddels redelijk aan India gewend!

Na Jaipur zijn we doorgegaan naar Agra in de provincie Uttar Pradesh. Een stad waar op zich niet heel erg veel aan is maar ze hebben er, naast een mooi oud mughal fort, wel zo'n beetje de belangrijkste bezienswaardigheid van India: de Taj Mahal. Wat een ding! We stonden er hoor, om 06.00 uur 's ochtends in de rij voor de poort. Dringen, want als je Indiers hun gang laat gaan dan kom je zelf never nooit niet aan de beurt. Maar we vonden het echt de moeite waard! Terecht dat het 1 van de 'nieuwe 7 wereldwonderen' is.

En last but definetely not least: Varanasi, ook wel Benares genoemd of 'India on steroids'. Alle Indiase gekkigheid komt hier wel bij elkaar en het was onze favoriete bestemming in India. Om even beeld te schetsen: Varanasi is een stad aan de voor hindoes heilige rivier de Ganges. Het centrale gedeelte bestaat uit brede trappen (ghats) aan de oever van de Ganges. Op die trappen zie je mensen kleren wassen, zichzelf wassen, een 'heilig bad' nemen, poepen (yep, doen ze hier ook in het openbaar, gezellig met je maten op een rijtje), lijken verbranden etcetera. We zijn zowel met zonsopkomst als met zonsondergang langs de ghats gevaren waarbij je je ogen uit kijkt... Eerst vaar je langs het open riool wat uitstroomt in de rivier, daarna langs 3 poepende mannen, dan staat er een z'n tanden te poetsen en weer iets verder worden de laatste resten van een verbrand lijk de rivier in geschoven. O ja en dan kan er ook nog maar zo een dooie hond voorbij komen drijven. Tussen al die gekkigheid heb je dan ook nog hindoes met hun rituelen, sikhs, saddhoes zo stoned als een garnaal en een aantal fanatieke bedelaars/verkopers. Over de ghats kun je leuk langs de rivier oplopen, door het stadje zelf is zoals in de meeste Indiase steden geen pretje. Ze rijden hier echt als idioten, rijden soms ook gewoon (zachtjes) tegen je aan als ze erdoor willen, toeteren als achterlijken, vooral veel en hard.. Een stoep is er echt niet en het is heet en druk en overal ligt afval en/of stront. Kortom: een kilometer is al een opgave! Wel weer heel erg leuk was onze eerste yoga-ervaring, ook dat is immers ontstaan in India. Emmy heeft zichzelf laten onder kliederen met Henna en we hebben iets van zijde gekocht.

Op 24 maart zijn we weer naar China gevlogen. We zijn in totaal 3 weken in India geweest. We vonden het een bijzondere bestemming, een grotere cultuurschok gaan we niet zo snel meer krijgen waarschijnlijk en het was echt een belevenis. Echt weer totaal anders dan wat we tot nu toe van Azie gezien hebben. Maar India is niet de meest relaxte bestemming....

Het land heeft ook echt een aantal minder leuke kanten. Zo is het op veel plaatsen echt smerig, zelfs de wat betere restaurantjes zijn dubieus (alleen de menukaart is vaak al smerig) en maag/darmproblemen lijken er bij te horen (al zijn we gelukkig niet echt ziek geworden). Verder is het vaak druk en heet maar vooral ook erg opdringerig. Men gunt elkaar op straat geen centimeter ruimte en het is dan ook echt het recht van de sterkste hier. Ook als je ergens in de rij staat moet je echt tegen de gene voor je aan gaan staan anders drukt iedereen zich ertussen. Mannen staan je als vrouw continue nietsverhullend als debielen aan te staren en als je ze 'betrapt' dan blijven ze gewoon staren. En er zijn zoveel scams waar je van hoort dat wij soms hetgevoel kregen dat echt iedereen ons wilde naaien en we niemand konden vertrouwen. We hebben ons nog nooit eerder onveilig gevoeld in Azie, in India voelden we dat soms wel. En de Indiase (zogenaamd democratische) regering is waardeloos. Zo leefde kort gekeden nog een veel te groot deel van de bevolking van India onder de internationale armoedegrens (1$ pppd). Daar heeft de regering iets op bedacht. Ze hebben nu hun eigen grens van 35 roepie (ca. €0.50). Daardoor zijn er ineens veel minder arme mensen. Probleem opgelost! Hufters.

Het lijkt nu wel erg negatief te worden, maar de voordelen wegen zeker op tegen de nadelen: India is wel heel erg fascinerend, bijzonder, kleurrijk en prachtig en natuurlijk kent ook dit land hele vriendelijke mensen. Daarnaast zou het zonder de negatieve dingen niet echt India zijn. Dus: als je ervoor open staat: ga naar India! Het is echt een belevenis!

Nu weer op naar China: part two :-)

• 26 Maart 2012 - 18:30

Fritsie:

mooie fotos vooral dat rare bultje op die kameel.hie hie

• 27 Maart 2012 - 10:18

Am + Ova:

Bedankt voor dit utgebreide verhaal en bedankt voot jullie "mooie " kaart uit India.
    Als we het zo zien, dan zijn jullie wel in een andere wereld !
    Dag, goede reis, liefs enz.
    Am en Ova
    27-3-2012

• 27 Maart 2012 - 20:05

Maaike:

Wauw! Wat een belevenissen toch weer! Bizar hoor om de dingen te lezen die jullie mee maken.... Kunnen we ons hier in Nederland niets bij voorstellen!

Veel plezier in China!
    Groetjes, Maaike

• 03 April 2012 - 12:15

Daisy:

JONGENS!!!! Nog 59 dagen!!! Dan zitten jullie alweer in het vliegtuig terug naar NL...

59 dagen om te genieten van elkaar, van alle nieuwe avonturen en ervaringen, om mensen te ontmoeten, om nóg bruiner te worden (Emmy) en even het drukke leven hier te vergeten!!

Geniet er lekker van, jongens en wij zijn reuze benieuwd naar alle verhalen en foto s!! Komen jullie lekker n keer bij ons eten?! Kletsen we bij!

Dikke smakkerd en tot over 59 dagen... Liefs

• 10 April 2012 - 07:20

Jeanne V D:

Ik was een beetje achter met het lezen van jullie reacties.Jullie ervaringen in India herken ik helemaal: grote cultuurschok, en dan hadden wij nog de 'bescherming' van het reizen in een groep. En mijn grijzer haar bescshremde mij waarschijnlijk tegen opdringerige mannen :)
    Holi heb ik ook meegemaakt, maar dan in Suriname, daar ging het toch wat rustiger. Je kreeg alleen poeder over je heen als je in het wit gekleed was, en op een plek was waar ze Holi vierden (meestal bij een Hindoeistische tempel).
    Nou flashpackers, veel plezier en goede ervaringen op de rest van juillie reis.
    Veel groeten, Jeanne